يارانه‌هاي مطبوعاتي افزايش مي‌يابد

یزدفردا "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تمامي تلاش خود را براي توزيع عادلانه يارانه مطبوعات به کار بسته است، اما يارانه مطبوعات بر اساس فعاليت کمي و کيفي رسانه هاي مکتوب توزيع مي‏شود.

يارانه‌هاي مطبوعاتي در سال گذشته، 40 ميليارد تومان بود که تنها 80 درصد محقق شد و پيش‌بيني مي‌شود اين رقم در سال جاري افزايش يابد.


به گزارش خبرنگار موج، محمد جعفر محمدزاده معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي با بيان اين مطلب اظهار داشت: يکي از مشکلات حوزه مطبوعات، عدم نظام آماري است؛ به اين معنا که از تعداد دقيق خبرنگاران اطلاعي نداريم و به هيمن دليل در مباحثي چون سهام عدالت و يا هداياي رياست جمهوري با مشکلاتي مواجه مي‌شويم.


وي افزود: زماني که به رسانه‌ها اعلام مي‌شود تا اسامي خبرنگاران خود را ارائه دهند، مدير مسئول، سردبير و ديگر اعضاي تحريريه نيز در اين طرح نام برده مي شوند و بر اين اساس، در نظر داريم تا نظام آماري و نظام شناسايي مشاغل مرتبط با حوزه رسانه را ساماندهي نماييم.


وي تصريح کرد: در حال حاضر، سامانه جامعه اطلاعاتي خبرنگاران طراحي شده که تا کنون 4 هزار نفر از اصحاب رسانه نسبت به تکميل اطلاعات خود در آن اقدام نموده‏اند.


معاون وزير ارشاد با اشاره به اصلاحات انجام شده در آئين‌نامه کار حرفه‌اي بيان داشت: در اين آئين نامه، تعريف مشاغل به درستي تبيين شده و براي بررسي در دولت ارسال شده است که پس از تبديل آن به قانون، براي همگان لازم الاجرا است.


محمد‏زاده ضمن اشاره به تفاوت‌هاي آئين‌نامه کار حرفه‌اي و منشور اخلاقي گفت: منشور اخلاقي همان جامعه نظام رسانه‌اي و به منظور جبران برخي نواقص قانون مطبوعاتي تدوين شده است، در حالي که آئين نامه کار حرفه‏اي به تعريف مشاغل اين حوزه مي‌پردازد.


وي در رابطه با مسکن خبرنگاران ادامه داد: خبرنگاران بايد از طريق رسانه هايي که در آن مشغول به کار هستند، نسبت به انجام اقدامات لازم در خصوص ثبت نام در طرح مسکن مهر ويژه خبرنگاران عمل نمايند.


معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت ارشاد در ادامه سخنان خود با تاکيد بر اين مطلب که توزيع آرم طرح ترافيک خبرنگاران بر عهده معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد نيست، متذکر شد: رسانه ها بر اساس تعامل با سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران نسبت به تهيه مجوز ورورد خبرنگاران به محدوده طرح ترافيک اقدام مي‏نمايند.


اين مقام مسئول با اشاره به ايجاد سامانه جمع آوري و ثبت اطلاعات خبرنگاران ابراز داشت: با تکميل اطلاعات اصحاب رسانه در اين سامانه، طي سال هاي آينده مشکل توزيع طرح ترافيک خبرنگاران رفع خواهد شد.


محمدزاده در ادامه سخنان خود به موضوع بيمه خبرنگاران اشاره کرد و گفت: در قانون به بيمه، بازنشستگي و حذف ماليات خبرنگاران تاکيد بسياري شده است و خبرنگاران بايد پس از 20 سال فعاليت رسانه اي بازنشسته شوند، اما برداشت‏هاي ناصحيح از اين قانون موجب بروز مشکلاتي شده است که اين امر، نيازمند مذاکره ميان سازمان تامين اجتماعي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‏باشد.


محمدزاده در خصوص حذف يارانه مطبوعات تصريح کرد: حذف يارانه مطبوعات به معناي عدم انتشار رسانه هاي مکتوب نيست و برداشت مديران مطبوعات از حذف يارانه‏ها اشتباه است.


وي افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، تمامي تلاش خود را براي توزيع عادلانه يارانه مطبوعات به کار بسته است، اما يارانه مطبوعات بر اساس فعاليت کمي و کيفي رسانه هاي مکتوب توزيع مي‏شود.


محمدزاده در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اين که مديران روزنامه ها بايد از غناي فکري، فرهنگي و مالي برخوردار باشند، اذعان داشت: ميان کتاب و مطبوعات، همواره رابطه تنگاتنگي وجود دارد و آثار اصحاب رسانه مي تواند به کتاب تبديل و در تاريخ ماندگار شود.


معاون وزير ارشاد با اشاره به اعزام اصحاب رسانه به خارج از کشور بيان داشت: در نظر داريم تا سفرهاي خارج از کشور خبرنگاران را هدفمند کنيم، چرا که نتيجه اين سفرها براي ما بسيار مهم است.


به گفته اين مقام مسئول، تفاهمنامه اي ميان معاونت هاي فرهنگي و مطبوعاتي وزارت ارشاد به امضا خواهد رسيد تا تبليغات کتب در مطبوعات به صورت توصيفي و در جهت معرفي و شناسايي کتاب انجام شود.


محمدزاده با اشاره به رونمايي از کتاب فتوژورناليست در آينده‏اي نزديک بيان داشت: خبرنگاراني که در رسانه هاي بدون هويت و شناسنامه فعاليت دارند، نمي توانند نسبت به تکميل اطلاعات خود در سامانه معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اقدام نمايند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا